ANGÅENDE PERSONLIGHET

Jag håller helt med Anders Hansen när han säger att människor föds med en helt egen personlighet. När jag fick mitt första barn 1983 trodde jag att barn föds som ”blanka papper” och att det var upp till mig som förälder att fylla det pappret med bra saker. Min första son var fantastisk på alla möjliga sätt så jag var rätt stolt över vad jag åstadkom, även om jag ibland tänkte ”det där har jag inte fyllt i!” typ.

Tio år senare föddes min andra son. Där och då upphörde min tro på ”blankt papper”. Jag insåg direkt att det var en Helt Annan Personlighet än mitt första barn varit och det kände jag direkt när han fötts.

När man får sitt första barn vet man ju inte. ALLT är nytt och unikt. Allt är Första Gången.

Den här gången kände jag att den här personligheten var något helt annat. Jag behövde bemöta honom på annat sätt och vara med honom på ett annat sätt. Han var mycket mer känslig och reagerade starkare på allt.

Därefter kom son nummer tre, med också en helt UNIK personlighet från början och till sist son nummer fyra, så jag är HELT MED på att vi föds med helt unika Personligheter.

Jag har, först som socionom och senare som familjeterapeut, jobbat med Problembarn/problemfamiljer sedan 1988 och det som varit ganska genomgående är att föräldrar oftast vill att man som familjebehandlare/terapeut ska ”rätta till” barnet som de anser vara problemet. Det vanligaste är dock att problemet ligger någon annanstans och då ofta i föräldraskapet eller i parrelationen eller att någon av föräldrarna har någon form av missbruk, att någon eller båda föräldrarna utövar våld etc.

Jag tror inte att något barn föds till en ”kriminell personlighet” utan jag tror att det föds med en Personlighet och genom föräldrarnas beteende och hur de lever i just den familjen så blir barnet kriminell beroende på om de upplevt jobbiga saker eller har svåra hemförhållanden eller helt enkelt (?) har föräldrar som är kriminella (eller möjligen kompisar som drar in barnet i kriminella banor).

Olika personligheter hos barn i en och samma familj klarar av samma beteende hos föräldrarna på olika sätt. Ett barn bryter ihop och blir psykiskt sjuk till slut av att föräldrarna super och slåss varje helg. Ett annat barn i samma familj blir väldigt ”duktig” på allt, torkar kräk, medlar och biter ihop och är duktig i skolan. Ett tredje barn börjar själv dricka tidigt och ett fjärde barn i samma familj söker sig utanför familjen och hittar stöd i andra familjer och växer upp och blir ”rätt normal”. Detta för att de föds in i olika sammanhang, upplever olika saker och har olika personligheter.

Det som kan störa mig lite lite grann, är att i serien Personlighet kan föräldrar som faktiskt ”suger” som föräldrar få stöd i att ”skylla ifrån sig” på att barnet ”har ju en sån personlighet” och vad de gör och säger spelar ingen roll.

Jag jobbar ständigt med att hjälpa föräldrar hitta ”rätt väg” i relation till sina barn. Det är mycket vanligt tex nuförtiden (tyvärr) att föräldrar faktiskt använder våld och  hot och det jobbar vi mycket med inom Socialtjänsten som familjebehandlare. Vi träffar givetvis också många barn som växer upp i familjer där pappa slår mamma (och ibland tvärtom) och givetvis påverkar det barnen som kanske reagerar med att slåss i skolan, att ”sitta under bänken”, att bli deprimerade – ja alla möjliga ”symtom” på att det är oroligt hemma.

Vad föräldrar gör och hur de beter sig och hur de agerar i relation till sina barn (och därmed deras olika personligheter) spelar alltså roll, enligt mig.

Jag träffar ju också föräldrar som gråtande berättar om hur deras uppväxt och barndom var ”för jävlig” för att pappa slog eller mamma drack eller vad det nu kan vara och detta har påverkat hela deras liv, ibland har de upprepat beteendet i sin familj, ibland har de supit bort minnena etc. Hur föräldrarna beter sig och vad som händer i hemmet påverkar barnen väldigt mycket!

Så att vara en bra förälder spelar roll och är viktigt.

 Jag tror inte att barn dras in i kriminella kretsar för att de har såna personligheter! Jag tror att de dras in i kriminella kretsar för att det egentligen inte spelar någon roll vad de gör – de har lite tappat hoppet om att det spelar någon roll, alternativt har de kriminella som förebilder (istället för att ha sina föräldrar som förebilder eller andra vettiga vuxna).

Har ett barn bra och kärleksfulla föräldrar som finns där och är vettiga så söker man sig inte till kriminella kretsar och börjar inte knarka. Som barn till närvarande och kärleksfulla föräldrar vill man inte såra eller skada dem.

Så…. det spelar stor roll hur man växer upp och med vilka föräldrar. Föräldrars beteende och hur de bemöter/är med/uppfostrar sina barn spelar roll.

En stor roll.

——————————————————————————

#svt #andershansen #personlighet #dinpersonlighet #serie #barn #uppfostran #foraldrar #foraldrarspelarroll #foraldrarsbeteende #familjeterapeut